대지는 헤이리 예술마을의 중심부에 위치한다. 마을 삼거리의 모서리에 위치한 대지는 많은 방문객의 흐름에 면하고 있으며, 북측으로는 고즈넉한 뒷산을 마주하고 있다. 이곳에 들어설 건축은 주변환경과 유동인구의 흐름을 수용하며 다음의 몇 가지 대화의 기술에 의해 구성된다.

첫번째, 대지와의 관계이다. 유동인구가 많은 모서리 땅에 위치한 대지는 사람들의 흐름이 모여드는 장소이며 이에 수많은 부딪힘을 형성한다. 외부를 향해 투명하게 열린 1, 2층 문화공간과 구조적 긴장감을 불러일으키는 모서리 기둥은 이러한 대지의 관계를 담고 있다. 또한 뒷산과 면한 북측은 수목을 감싸는 외부동선을 통해 주변환경과 관계 맺는다.

두번째는 재료의 이야기이다. 콘크리트는 유동적인 돌로서 의도된 형상으로 빚기 용이한 구축재료이다. 직교체계를 통해 반듯한 벽을 만들기도 하지만 때로는 주변을 감싸는 여유로운 곡면과 입체적인 배흘림 기둥을 형성하기도 한다. 또한 정제되고 매끄러운 돌의 표면을 만들지만 때로는 주변수목과 어우러지는 대나무의 자연스러운 질감을 드러내기도 한다. 단일재료일지라도 콘크리트가 지닌 유동성은 장소의 결과 질감의 차이를 만든다.

세번째, 경험을 통한 대화이다. 이 건물의 수직이동은 내부가 아닌 외부동선을 통해 이루어진다. 대지 전면으로부터 주변을 감싸 오르는 외부계단은 기능적인 수직동선을 넘어 느린 호흡으로 주변을 경험하는 작은 산책길이다. 1층의 넓은 진입부에서 2층으로 점점 좁아지는 길을 오르면 여유로운 테라스를 마주하게 된다. 이를 지나 3층의 주거공간으로 연결된 떠있는 길은 주변의 수목을 감싸 앉으며 공간의 형태가 아닌 산책자의 경험으로 인지된다.

 

TThe site is located in the centre of Heyri Art Valley. Located at the corner of the village’s three-way intersection, the site faces into a stream of many visitors and a quiet and peaceful back hill on the north side. The structure that is to be built here is accommodating of the surrounding environment and the flow of the floating population, and is composed of the following methods of dialogue.

The first is the relationship with the site. The site located at the edge of an area with a large floating population is a place in which a stream of people begins to halt and gather, therefore creating a lot of confrontation. This relationship with the site is contained in the cultural space on the first and second floors that are transparent and open to the outside, and also at the corner columns that evoke structural tension. Moreover, the north side facing the back hill is connected to the surrounding environment through the outdoor circulation that also envelopes the trees.

The second is the story of materials. Concrete is a fluid stone, a building material that is easy to shape into an intended form. Although it is has been constructed as a straight wall using an orthogonal system, it is sometimes formed into a flexible curved surface and a three-dimensional entasis column, wrapping its surroundings. It is also a refined and smooth stone surface, but occasionally expresses the natural texture of bamboo that blends with the surrounding trees. Even if it is a single material, introducing the fluidity of concrete makes a difference to the overall texture of the place.

The third is dialogue through experience. The vertical movement of the building takes place on the outside, not on the inside. Beyond serving as functional vertical circulation, the exterior staircase that wraps around the building from the front of the site is a narrow promenade where you can experience the perimeter at a slower pace. As you climb the path that begins wide on the first floor then gradually gets narrower as you reach the second floor, you will face a relaxing terrace. The floating path that passes through this area and connects to the residential space on the third floor wraps around the surrounding trees, recognised as an experience for the stroller rather than as an abstract space.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


3F Plan


elevation1


section1